۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

استراون استیونسون در رأس هیأت پارلمان اروپا، با مقامات عراقی جنایت نیروهای مالکی در اشرف را مورد بررسی قرار داد




استراون استیونسون، نماینده پارلمان اروپا و رئیس گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

روز گذشته، یک هیأت پارلمان اروپا به‌ریاست استراون استیونسون، رئیس کمیته رابطه با عراق در پارلمان اروپا، در جریان دیدار از بغداد با صالح المطلک معاون نخست‌وزیر، اسامه النجیفی رئیس پارلمان، طالبانی رئیس‌جمهور و هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق ملاقات کرد و موضوع اشرف و جنایت اخیر نیروهای نوری مالکی علیه ساکنان اشرف را مورد بحث و بررسی قرار داد و خواستار توقف کشتار و تضمین حقوق و حفاظت کامل ساکنان اشرف شد.

استراون استیونسون رئیس هیأت نمایندگی پارلمان اروپا تأکید کرد: اگر تلاش می‌شود که به وجود قرارگاه اشرف و ۳۵۰۰نفر از ساکنان آن با به قتل رساندن آنها یا اخراجشان به ایران پایان داده شود، این غیرقابل‌قبول می‌باشد. ما نیاز داریم که بنشینیم و راه‌حل قابل قبولی پیدا کنیم و این گفتگوهایی است که داریم وارد آن می‌شویم.

صالح المطلک معاون نخست وزیر:
یک تفاهم از سوی آنها و ما وجود داشت و آن هم این‌که این موضوع باید به شیوه‌ای انسانی و به شیوه‌ای که حقوق همه را رعایت نماید و حافظ حاکمیت عراق باشد و همزمان نیز افراد موجود در قرارگاه اشرف در معرض هیچ خشونتی قرار نگیرند، حل شود. از جامعه جهانی این خواسته می‌شود تا با ما برای یافتن یک راه‌حل انسانی برای برادران در قرارگاه اشرف همکاری کند.

تلویزیون بابلیه نیز گزارش داد: صالح المطلک معاون نخست‌وزیر عراق نیز طی اظهارات مطبوعاتی در پایان دیدار با هیأت پارلمان اروپا گفت: ما به‌کارگیری خشونت علیه هیچ‌کسی در عراق از طرف حکومت را نمی‌پذیریم به‌ویژه آن‌که افرادی غیرمسلح باشند که به طریق اولی به‌کارگیری خشونت علیه آنها غیرقابل‌قبول است.

صالح المطلک:
راجع به موضوع کمپ اشرف در عراق بحث شد. در این زمینه از طرف ما و از طرف آنها در مورد راه‌حل انسانی و به شیوه‌ای که حقوق جمیع افراد رعایت شود درک و فهم مشترک وجود داشت به این ترتیب که حاکمیت عراق مورد توجه قرار گیرد و درعین حال ساکنان کمپ اشرف به هیچ‌وجه در معرض اعمال خشونت‌آمیز قرار نگیرند. ما به‌کارگیری خشونت علیه هیچ‌کسی در عراق از طرف حکومت را نمی‌پذیریم به‌ویژه آن‌که افرادی غیرمسلح باشند که به طریق اولی به‌کارگیری خشونت علیه آنها غیرقابل‌قبول است. اما از جامعه بین‌المللی خواسته می‌شود که با ما در پیداکردن راه‌حل بشردوستانه برای برادران در کمپ اشرف به شکلی که تضمین کرامت و حقوق آنها باشد و در عین حال بتوانند یک زندگی در آرامش و ثبات را فراهم کنندهمکاری کند».


استراون استیونسون: ما از این دیدار خوشحالیم و امیدواریم مشکل پناهندگان کمپ اشرف بدون استفاده از زور حل شود این امر به‌خاطر حفظ و حراست از چهره و نام عراق در جهان و نیز تقویت اصول حقوق‌بشر است».

خبرگزاری نینا در گزارشی از این دیدار گفت: اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق با هیأتی از اتحادیه اروپا موضوعات دموکراسی، حقوق‌بشر، آزادی ها، اقلیت ها و قرارگاه اشرف محل استقرار هزاران عضو سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق و خانواده‌هایشان را مورد بحث قرار داد. به گزارش خبرگزاری نینا دفتر اسامه النجیفی در یک بیانیه اعلام کرد: رئیس پارلمان عراق هیأتی از اتحادیه اروپا بریاست استراون استیونسون رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا را در حضور تعدادی از رؤسای کمیسیونها و نمایندگان پارلمان بحضور پذیرفت، بیانیه اضافه می‌کند طرفین تعدادی از پرونده‌های مورد توجه طرفین در زمینه‌های دموکراسی، حقوق‌بشر، آزادی ها، اقلیت ها و قرارگاه اشرف را مورد بحث قرار دادند، و هیأت پارلمان اروپا رسماً از النجیفی برای دیدار از پارلمان اروپا دعوت به‌عمل آورد.

النجیفی تأکید کرد “ احترام به حقوق‌بشر یک مسأله اساسی و پایه‌ای است، و آن‌چه که در قرارگاه اشرف به‌وقوع پیوست در دست تحقیق است تا نسبت به آن‌چه که اتفاق افتاده مطلع شویم ”و تأکید کرد موضوع قرارگاه اشرف باید با آرامش و در هماهنگی با سازمان ملل ‌متحد حل شود ”.

تلویزیون الحره گزارش مشروحی از دیدار هیأت اتحادیه اروپا و فراکسیونهای پارلمانی پخش کرد که طی آن آقای استیونسون گفت: ما دو قطعنامه‌ای که در خصوص مکانیسم تعامل با سازمان ایرانی مجاهدین خلق صادر کردیم را به دولت عراق تقدیم نمودیم که به عدم استفاده از خشونت علیه پناهندگان و عدم زمینه‌سازی برای اخراج آنها از عراق اقتضاء می‌کند ولی دولت این را در هشتم ماه آوریل نادیده گرفت و ۳۵تن از آنها را کشت و بسیاری از آنها را در حوادث اخیرمجروح ساخت. ما بار دیگر بر ضرورت عدم استفاده از خشونت علیه پناهندگان در قرارگاه اشرف تأکید می‌کنیم ”.

تلویزیون الحره:
استیونسون: ما دو قطعنامه‌ای که در خصوص مکانیسم تعامل با سازمان ایرانی مجاهدین خلق صادر کردیم را به دولت عراق تقدیم نمودیم که به عدم استفاده از خشونت علیه پناهندگان و عدم زمینه‌سازی برای اخراج آنها از عراق اقتضاء می‌کند ولی دولت این را در هشتم ماه آوریل نادیده گرفت و ۳۵تن از آنها را کشت و بسیاری از آنها را در حوادث اخیرمجروح ساخت. ما بار دیگر بر ضرورت عدم استفاده از خشونت علیه پناهندگان در قرارگاه اشرف تأکید می‌کنیم ”.

گزارشگر الحره: برخی اعضای پارلمان از فراکسیونهای مختلف خواستار تشکیل یک کمیسیون پارلمانی برای بررسی حقایق در قرارگاه اشرف و تهیه مکانیسمی که تضمین کننده تعامل با پناهندگان سازمان خلق طبق معیارهای حقوق‌بشر بین‌المللی باشد، شدند و بر ضرورت مد نظر قرار دادن جایگاه بین‌المللی عراق و میزان احترام آن به حقوق‌بشر به‌عنوان یک دولت دموکراتیک حقیقی تأکید کردند:
پارلمانتر محمد اقبال از ائتلاف وسط: امید است که تعامل با این سازمان و یا هر گروه انسانی دیگر جز از طریق قانون و دوری جستن از هدف قرار دادن و عدم استفاده از زور و خشونت در حل‌وفصل موضوع نباشد. ورود اتحادیه اروپا چه بسا تحول جدیدی در این موضوع باشد و نیاز به گفتگو دارد.

به گزارش خبرگزاری نینا هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز راههای توسعه روابط بین عراق و پارلمان اروپا را با استراون استیونسون رئیس هیأت عراق در پارلمان اروپا مورد بحث قرار داد.

بیانیه وزارت‌خارجه اعلام کرد:“ زیباری در جریان دیدار با استیونسون روابط بین عراق و اتحادیه اروپا را در سایه توافق مشترک با عراق و امکان تکمیل و توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف و تقویت روابط با پارلمان عراق را مورد بحث قرار داد. این دیدار هم‌چنین به تحولات جاری در منطقه عربی و تاثیراتش بر آینده کشورها و مردم منطقه پرداخت.

در رابطه با وضعیت قرارگاه اشرف، زیباری خلاصه‌ای از تحولات اخیر در این قرارگاه و موضع دولت عراق مبنی بر تعیین‌تکلیف این قرارگاه به شیوه مسالمت‌آمیز تا حداکثر پایان سال جاری و احترام به التزامات انسانی عراق در رابطه با ساکنان قرارگاه ارائه داد ”.